Bron: Bakkerswereld.nl

Bakels Senior in Zeewolde draagt bij aan een gezonde toekomst voor de bakkerijsector. Door de ontwikkelingen en trends nauwlettend te volgen, zijn nieuwe innovaties al snel toegankelijk voor bakkers. ‘Met onze ingrediënten kunnen ze hun klanten unieke en onderscheidende producten bieden, die snel en gemakkelijk te bereiden zijn’, vertelt salesmanager Wim van Drunen.

Bakels startte 120 jaar geleden op de Looiersgracht in Amsterdam. Na een lange tijd in Weesp gevestigd te zijn, heeft het bedrijf in 2021 een productielocatie betrokken in Zeewolde. Hier werken circa 70 medewerkers vol passie aan de productie van de meest smakelijke bakkerijingrediënten. ‘In deze gemeente heerst een zeer positief ondernemersklimaat’, vertelt Wim van Drunen. ‘We zijn met open armen ontvangen en vinden het fijn om bij te dragen aan de ontwikkeling van Zeewolde en de provincie Flevoland.’

Veel medewerkers uit de regio

Opvallend is dat veel medewerkers afkomstig zijn uit de regio. Mede daardoor is Bakels  begin dit jaar benoemd tot Toponderneming B2B van Zeewolde. Volgens Van Drunen kost het weinig moeite om nieuwe medewerkers te vinden. Dat heeft volgens hem verschillende redenen. ‘We zijn gevestigd in een groeiende provincie en bieden een aantrekkelijk werkgeverschap met uitstekende primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden. De werknemers zijn onderdeel van een groeiend bedrijf, met korte lijnen en waarbij ieders mening telt. Ons personeelsbestand bestaat uit een mooie mix van enthousiaste, jonge medewerkers en mensen met jarenlange ervaring.’

We zijn wereldwijd op alle continenten vertegenwoordigd met 38 bedrijven, waarvan 20 productielocaties”

Tot slot spreekt ook het internationale karakter van het bedrijf de medewerkers aan, weet Van Drunen. ‘We zijn wereldwijd op alle continenten vertegenwoordigd met 38 bedrijven, waarvan 20 productielocaties. Omdat Nederland onze basis is, hebben we als enige vestiging ‘Senior’ achter de bedrijfsnaam staan.’

‘Glocal’

De wereldwijde betrokkenheid staat ook centraal in de werkwijze. Van Drunen spreekt over ‘Glocal’. ‘Alle kennis en kunde van onze vestigingen over de hele wereld gebruiken we om succesvol te zijn in lokale markten. Daarbij maken we gebruik van een interne portal, waarin alle trends, ontwikkelingen en successen worden uitgewisseld. Daarnaast kijken we zelf ook wat er speelt in de markt en bij toeleveranciers. Zo zorgen we ervoor dat nieuwe innovaties zo snel mogelijk op de markt worden gebracht.’

De productontwikkeling vindt plaats in het Bakery Experience Centre, dat in de vestiging in Zeewolde is gehuisvest. ‘Dit is de creatieve broedplaats van bakkend Nederland, waar ook allerlei seminars, presentaties en workshops plaatsvinden’, vertelt Van Drunen trots. ‘Alle hardware is hier aanwezig om situaties na te bootsen. Voor de allerkleinste tot de allergrootste bakkerijen. Heel veel nationale -, internationale – en zusterbedrijven hebben we hier inmiddels mogen ontvangen. Hier maken zij kennis met de nieuwste productinnovaties en applicaties, zoals bijvoorbeeld ons hartig breekbrood voor de hele familie, producten gevuld met yuzu crème en ons nieuwe, actieve broodverbetermiddel met gedroogde gist voor authentieke broden.’

Plant-based

Alle innovaties onderscheiden zich volgens Van Drunen zowel op het gebied van smaak als beleving. Ter illustratie noemt hij de basis-ingrediënten voor de ontwikkelde plantaardige gele room, bavaroise en cake. ‘We vinden dat je absoluut geen concessies mag doen aan de smaak en beleving. Onze plantaardige ingrediënten zijn zo smaakvol dat bakkers deze kunnen gebruiken als onderdeel van hun reguliere assortiment. Zo kunnen bakkers een hele brede doelgroep bedienen. En als klanten ernaar vragen, uitleggen dat de producten plantaardig zijn.’

Ook voor industriële bakkerijen vindt veel productontwikkeling plaats. ‘Hierbij gaat het om tailor made- oplossingen, waarbij we inspelen op wensen en specificaties van bakkerijen en/of hun klanten.’

Een andere internationale trend waar Bakels op inspeelt, is ‘nieuwstalgisch’. ‘Hierbij gaat het om traditionele producten, die aangepast zijn aan de eisen van deze tijd’, legt Van Drunen uit. ‘Zo hebben wij de nostalgische kruidencake in een nieuw en gemakkelijk te bereiden jasje gestoken. Voor deze heerlijke lekkernij hoeven bakkers slechts één ingrediënten aan onze basis toe te voegen.’

Beste van Bakels

Binnenkort wordt een nieuw premium assortiment gelanceerd: het Beste van Bakels. ‘Dit totaalpakker wordt gevormd door producten die bakkers in staat stellen om een uniek  en onderscheidend assortiment brood- en banketproducten te verkopen. Het Beste van Bakels bestaat uit basisgrondstoffen voor onder meer unieke meergranen melanges,  kapsels, soezen en diverse specialiteiten. Producten, gemaakt van hoogwaardige grondstoffen en unieke samenstellingen die een positieve bijdrage leveren aan de margemix van de bakker. Lekkere producten die op een eenvoudige wijze geproduceerd kunnen worden.’

Van toonbankpresentaties, ondersteuning in de bakkerij tot  een advies over de verkoopprijzen”

Voor de toekomst voorziet hij voldoende groeimogelijkheden binnen het ambacht. ‘Samen met de Nederlandse bakkerijen kunnen wij de toekomst waarborgen en ervoor zorgen dat de consument brood en banket bij de ambachtelijke bakker blijft kopen. We ondersteunen de bakkers op allerlei andere gebieden. Van toonbankpresentaties, ondersteuning in de bakkerij tot  een advies over de verkoopprijzen. Zo kunnen alle bakkers ‘aan de bak met Bakels’.