Bakels Senior zet een totaalformule in de markt om mkb-bakkers te ondersteunen op product-, promotioneel en marketingniveau. Doel is de bakker te ontzorgen en de besteding per klant te laten stijgen door structuur aan te brengen in de promotionele uitingen en verkooptechnieken.

Ovenvers heet de promotionele formule die Bakels Senior neerzet voor de bakker in het midden- en kleinbedrijf. Dat gebeurt in samenwerking met Bens Marketing & Formulebeheer en Ron Brinkhuis Advies. Het concept heeft alle voordelen van een formule, terwijl de bakker-ondernemer niet vast zit aan een huisstijl, verpakkingslijn of verplichte afname van diensten.

De naam Ovenvers komt overigens niet terug in uitingen richting consument, de ondernemer blijft in deze opzet zijn of haar eigen logo gebruiken.

Voordelen van de formule

De verkoop-, promotionele en productondersteuning wordt in het concept centraal gecoördineerd, waarbij gegarandeerd iedere week de promotie voor de winkel(s) wordt ververst op beeldscherm(en) in de winkel, op social media, in nieuwsbrieven en op de eigen website van de bakkerij.

Bens Marketing & Formulebeheer verzorgt de inhoudelijke voeding van de hardware op beeldschermen, social media en formulewebsites. Bakels zorgt voor bijpassende productideeën en recepturen, Ron Brinkhuis Advies levert de commerciële verkoopondersteuning aan ondernemer en medewerkers. Minimaal twee keer per jaar heeft Brinkhuis contact met de deelnemende ondernemers om de verkoop en promotie door te nemen. ‘In dit concept worden veel zaken uit handen genomen voor de bakker. Daardoor heeft hij meer tijd voor het maken van het lekkerste brood en banket’, legt Brinkhuis uit.

‘Door dit collectief te doen, kunnen de kosten laag blijven’

Ron Brinkhuis, Ron Brinkhuis Advies

 

Door dit collectief te doen voor de groep ambachtelijke bakkers in de midden-categorie, kunnen de kosten laag blijven. Een basisabonnement voor een hoofdvestiging met winkel kost €175 per maand. Voor elk filiaal daarbovenop komt hier €45 bij. Eventuele extra’s betaalt de ondernemer afzonderlijk, zoals extra deelname aan winkelacties, postermateriaal en bedrijfsadviezen.

De doelgroep is iedere zelfstandige bakker die niet is aangesloten bij een collectief. Brinkhuis: ‘Er zijn nog genoeg bakkers die niet zijn aangesloten bij het Echte Bakkersgilde bijvoorbeeld, maar wel behoefte hebben aan commerciële ondersteuning.’

Ontzorgen van de ondernemer

Ovenvers brengt op deze manier structuur aan in de bedrijfsvoering en in de reclame-uitingen van de bakker. Dat is volgens de drie-eenheid van professionals hard nodig, omdat de gemiddelde ondernemer in het voedingsmiddelensegment het marketingtechnisch gewoonweg niet redt van de grote jongens: de supermarkten, grootwinkelbedrijven, ketens.

Bens-directeur Marten Faber heeft veel ervaring met vergelijkbare concepten voor andere versspecialisten, onder wie honderden slagers. Hij merkt dat de gemiddelde ondernemer in het mkb steeds meer last krijgt van het grootwinkelbedrijf en nieuwe (online-)concepten. Rapporten uit onder meer de bankensector ondersteunen zijn visie. ‘Zoveel marketingpower, daar kan de gemiddelde ondernemer in het mkb niet tegenop. Het ontbreekt zelfstandige ondernemers vaak aan tijd, kennis en budget. In deze opzet ontzorgen wij de ondernemer’, aldus Faber.

‘Zoveel marketingpower, daar kan de gemiddelde ondernemer in het mkb niet tegenop’

Marten Faber, directeur Bens

 

‘Geen harnas’

Brinkhuis, die jarenlange ervaring heeft in zowel de industriële als ambachtelijke bakkerij, vult aan: ‘Wij zeggen: je kunt dit pakket afnemen, maar het is geen harnas. Je kunt ook onderdelen zelf invullen of aanvullen. Waar het om gaat is dat er structuur komt in de uitingen van de bakkerij, zodat er geregeld iets nieuws op social media, op de beeldschermen en op de website staat en de consument steeds opnieuw verrast wordt.’

Op die manier ziet de klant, volgens de drie professionals, dat hij koopt bij een bedrijf dat in beweging is, waar steeds iets nieuws te beleven is. Faber: ‘Het is voor de ambachtelijke bakker-ondernemer juist nu van belang om de onderscheidende punten te promoten en de klant te vertellen wat hij in huis heeft.’

Bakels Senior zorgt voor bijpassende producten en recepturen voor de wekelijkse promotie, en voor ‘inhakers’ op de seizoenen, de hoogtepunten in het jaar zoals Pasen, Koningsdag, Moederdag, Vaderdag, Kerst, examenuitslagen. Ook de minder geëigende trends zoals Halloween en Valentijnsdag staan op de activiteitenkalender.

Tailormade ingericht

‘We hebben dat tailormade ingericht voor de bakker, waarbij we werken met een activiteitenkalender zodat de bakker geen hoogtepunten mist’, legt Faber enthousiast uit. ‘Het weekprogramma voor promotie wordt voor de ondernemer bedacht, daar hoeft hij zelf niets aan te doen. Elke week wordt de promotie ook centraal aangestuurd. Bakels levert de producten en receptuur die bij die momenten passen, wij zorgen ervoor dat er minimaal tweemaal per week een nieuw bericht of product online staat. En voor het verkooptechnische deel komt Ron graag langs.

Manifesteren

Bakels’ sales- en marketingspecialist Eric Tijhof motiveert de keuze van Bakels voor het concept. Bakkers die zich écht willen manifesteren, zouden dat volgens hem, naast het leveren van topkwaliteit, vooral moeten doen met onderscheidende producten. ‘De klanten die bij de bakker komen, komen daar niet vanwege de aanbiedingen. De doelgroep van de ambachtelijke winkel komt voor specialiteiten en variatie. Ze zijn bereid daarvoor te betalen. Een wisselend assortiment waarin wij voorzien met onze weekspecials is daarom een sterke troef.’

‘Die onderscheidende producten moeten vervolgens wel goed gepromoot worden, in de winkel én daarbuiten’

Sales- en marketingspecialist Eric Tijhof, Bakels

 

Die onderscheidende producten moeten dan vervolgens wel goed gepromoot worden, op de winkelvloer én daarbuiten. Om deze reden werkt de promotieformule Ovenvers behalve met seizoenswisselingen en hoogtepunten ook met wisselende specials: in brood, koek, banket en hartig. Elk voor een ander gebruiksmoment om de gemiddelde besteding per klant aan te jagen.

Tijhof: ‘Het product-innovatieteam van Bakels ontwikkelt daarvoor steeds opnieuw recepturen die in de weekpromotieprogramma’s worden meegenomen. De deelnemende bakker ontvangt ruim van te voren de recepten, er is altijd een team paraat voor vakkundige adviezen. Zoals genoemd worden alle specials automatisch voor de deelnemer gepromoot op lokaal niveau.’

Brinkhuis merkt hierbij op dat er in dit concept rekening mee wordt gehouden dat er in de directe omgeving van de deelnemende bakker niet nog een collega is gevestigd met dezelfde promotionele activiteiten.

Klanten waarderen onderscheid nog steeds

De markt voor brood, koek en banket is veranderd, vervolgt Tijhof. Onderscheidend vermogen wordt steeds belangrijker. Zeker voor de speciaalzaak. ‘De ambachtelijke bakker kan zich onderscheiden met kwaliteit en met een gevarieerd assortiment specialiteiten. Consumenten die dit waarderen zijn er nog steeds en die zijn voor de bakker heel interessant. Het is voor bakkers van meerwaarde om de sterke punten naar voren te laten komen. Elke week opnieuw. Wij doen dat met Ovenvers op een manier zodat de bakker er zelf bijna geen werk van heeft.’

Intranet om zelf promotiemiddelen te maken

Deelnemers aan Ovenvers krijgen toegang tot het intranet. Dit is een online systeem met professionele foto’s waar de bakker met behulp van invulbestanden zelf posters, toonbankkaarten, beeldschermbestanden, prijskaartjes en social media-bestanden kunt kan maken en bestellen.
De producten waarvoor Bakels de receptuur aanlevert, worden door een professionele foodfotograaf gefotografeerd: Studio Aukus in Kûbaard.
Faber: ‘Hier is bewust voor gekozen, omdat met name op social media één beeld meer zegt dan duizend woorden. Maar dan moet het wel een kwalitatief goed beeld zijn. Bij de ontwikkeling van deze nieuwe formule hebben wij er bewust voor gekozen om het zo op te zetten dat de bakker gebruik kan blijven maken van zijn eigen bedrijfslogo. Vaak betekent deelname aan een formule dat een formulelogo moet worden gevoerd, maar daar is in onze opzet niet voor gekozen.’

Meer informatie?

Ga naar de site van Ovenvers.